Τετάρτη, 7 Μαρτίου 2018

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ ανέκδοτες εγγραφές της Greek Fusion Orchestra από το δεύτερο μισό των seventies

Όσοι έχουν ακούσει το άλμπουμ του Κυριάκου Σφέτσα και της Greek Fusion Orchestra «Χωρίς Σύνορα» από το 1980 υποπτεύονται ή ξέρουν για το τι ακριβώς θα μιλήσουμε. Ξέρουν, εννοώ, τι σημαίνει το να ανασύρονται ανέκδοτες εγγραφές αυτής της ορχήστρας από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’70 (το κάνει η Teranga Beat), οι οποίες, σε συνδυασμό με την ακεραιότητα της ηχητικής κατάστασής τους, δεν μπορεί παρά να πλασάρονται μεταξύ των κορυφαίων της εγχώριας τζαζ. Ή μάλλον της… ελληνικής τζαζ. Γιατί αν ο όρος «ελληνική τζαζ» έχει ένα νόημα βαθύτερο, τότε οι εγγραφές της Greek Fusion Orchestra του Κυριάκου Σφέτσα είναι σίγουρο πως τον καλύπτουν 100%.
Είναι το ίδιο που συμβαίνει και με το ελληνικό ροκ. Γενικώς, ελληνικό ροκ είναι το ροκ που παίζεται από έλληνες μουσικούς, αλλά ειδικότερα και βαθύτερα είναι το ροκ, που… μιλάει ελληνικά, εμφανίζοντας στοιχεία της μουσικής παράδοσής μας (δημοτικό, ρεμπέτικο, λαϊκό...) στο ηχητικό κομμάτι του. Έτσι κάπως απέκτησε νόημα και ουσία ο όρος στις αρχές του ’70, μέσα από τις εγγραφές του Σαββόπουλου, του Ρωμανού, του Γκαϊφύλλια, της Κωχ, των Μπουρμπουλιών, των Λήδα-Σπύρος κ.ά.
Κάτι ανάλογο, λοιπόν, δεν μπορεί παρά να συμβαίνει και με την τζαζ, την ελληνική τζαζ. Αν ο Γεράσιμος Λαβράνος και ο Μίμης Πλέσσας άνοιξαν το δρόμο με τις «ρεμπετα-νόβες» του ο πρώτος και με το καθοριστικό, αλλά μέχρι πρότινος άφαντο για χρόνια, “Greece Goes Modern” ο δεύτερος, είναι ο Κυριάκος Σφέτσας με την Greek Fusion Orchestra εκείνος ο οποίος, μετά τα μέσα του ’70 και την επιστροφή του στη χώρα (από τη Γαλλία), θα θέσει σε κίνηση το συγκεκριμένο project, που βρήκε καλή διέξοδο στην τηλεόραση της εποχής, βεβαίως στο ραδιόφωνο και ακόμη στη δισκογραφία, μ’ εκείνο το LP του 1980.
Με όχι την ίδιαν ακριβώς line-up, αλλά και με κοινά μέλη σε σχέση με την μπάντα τού «Χωρίς Σύνορα», ο Σφέτσας δεν διασκευάζει εδώ παραδοσιακούς σκοπούς (κατά το πρότυπο της «Σαμαρίνας» ή της «Παπαδιάς»), αλλά επηρεασμένος από τη δημοτική παράδοση υφαίνει τον προσωπικό τζαζ κόσμο του, συνθέτοντας πρωτότυπα κομμάτια («Γύφτικο μοτίβο», «Πρωινές προσδοκίες», «Μετάβαση» κ.λπ.), γεμάτα έμπνευση και φαντασία, που πάνε ακόμη παραπέρα μέσω των σπουδαίων σολιστών, με τους οποίους συνεργάζεται.
Κάπως σαν προαναγγελία ας διαβαστεί τούτο το κείμενο… προαναγγελία ενός άλμπουμ που ετοιμάζεται από την Teranga Beat και που θα κυκλοφορήσει κανονικά προς το καλοκαίρι. Τότε θα τα πούμε και αναλυτικότερα…
Στο link που ακολουθεί μπορείτε ν’ ακούσετε κάποια δείγματα…
https://www.forcedexposure.com/Catalog/sfetsas-kyriakos-greek-fusion-orchestra-vol-1-cd/TBCD.022CD.html

3 σχόλια:

  1. Μπράβο Φώντα για την ανάρτηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1. Πραγματικά ενθουσιάζομαι με τέτοιες πληροφορίες. Πολλά μουσικά διαμάντια υπάρχουν ακόμα κρυμμένα.
    2. Θέλω να ρωτήσω μήπως ξέρεις κάτι για τον μουσικό Μαραγκόπουλο και μια σύνθεση του βασισμένη στην Αληθινή Ιστορία του Λουκιανού. Την είχα ακούσει στο Μουσικό Εργαστήρι του Τρίτου Προγράμματος στα μέσα της δεκαετίας του 80 και μου "΄εχει μείνει" στο μυαλό, αλλά δεν μπορώ να την βρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς δεν ξέρω κάτι.
      Γενικά, ο Μαραγκόπουλος έχει ελάχιστο δισκογραφημένο υλικό.

      Διαγραφή